Thursday, June 25, 2009

Libang Libu

Dari sehari ke sehari nak update blog. Tapi idak jugak termampu. Actually, aku baru sehat 90% ni. Dari jumaat minggu lepas mc tak kerja. Seminggu jugak la duduk rumah rehat. Jumaat ni start kerja balik dengan malasnye.huhu.. Ikut kate doctor aku disyaki denggi pada mulenye, orang-orang kampung pulak kate aku kena demam campak. Ape-ape jela kan. Tapi demam kali ni agak teruk jugak. Tak larat nak jalan tu dah pasti. Kepala sakit gile bagai nak pecah. Mata merah menyala. Sendi-sendi lemah cam nak tercabut dan macam-macam lagi la. Paling tak tahan satu badan naik ruam dan gatai-gatai. Adeh!! Yang pasti aku tak kena H1N1 okeyh! Sebelum ade yang gatai mulut cakap baek aku cantas dulu.hehe.. Tapi Alhmdulillah la sekarang da beransur sehat. Aku redha dengan sakit yang Allah nak bagi ni. InsyaAllah pasni still lagi kena jage kesihatan dan berpantang contohnye tak boleh kena hujan dan makan benda-benda gatai apatah lagi kicap yang boleh mendatangkan parut.
Ni nak cite sikit, sebenarnye dekat 5 hari berturut-turut aku pergi hospital ambik darah. Tapi dicucuk sebanyak 7 kali. Seram jugak la hari-hari ambik darah. Bukan takut ke ape ambik darah ni. Tapi aku fobia sket dengan nurse-nurse yang nampak lembut tapi time buat keje ganas ya rabbi. Ari 1st lelaki yang cucuk ambik darah. Nama pun lelaki, sah-sah ganas. Terangkat jugak badan aku. 2nd plak nurse ppuan agak muda, tak cun mane ok. Tapi bestnye tak rase ape time ambik darah tu, itu yang aku suke. Jauh gile beza cam langit & bumi dengan yang 1st.
Hari ke-3 pulak, 2 kali aku amik darah dan nurse yang berbeza yang aku nama kan Nurse A dan Nurse B. Nurse kali ni jangan harap muda. Dekat nak pencen kot dan boleh panggil opah kalo nak. Nurse A tu kasar gile. Nampak lemah gemalai je, ape taknye dah tua.haha..Tapi seyes ganas lagi sakit. Rase sampai ke tulang di cucuk. Rabun kot. Adoi! Lepas beres ambik darah tu aku pergi la bawak ke makmal dan bile dapat result bawak g bilik doctor. Doctor kate darah aku hari ke-3 ni makin pekat dari hari ke sehari. Pastu die suruh pergi lagi ambik darah untuk test “dengue serology” pulak. Aku da cuak dah riso dapat nurse A. Dalam hati “abisla aku di kerjakan…”. Tapi nasib menyebelahi aku. Time aku masuk Nurse A tgh ade patient laen. Nurse B free, so laju-laju aku duduk kat kerusi Nurse B.haha.. Dalam hati berkata lagi “selamat aku..yes..yes!!…” Tapi…ok ke Nurse B tu. Mane tau lebih teruk dari nurse A.huhu.. Alhamdulillah la Nurse B ok dan seyes tak sakit pun.hehe..Tengah aku di ambik darah, Aci india belakang aku yang Nurse A ambik darah die tu tetibe merengek-rengek dan kuo macam-macam bunyi yang amat membuat aku tak tahan nak gelak. Nurse A pulak sebuk cakap, “jangan buat bunyi cam tu aci, nanti itu darah tak mau keluar..” Situasi dorang time tu memang betol-betol kelakar. Keluar je bilik tu aku gelak sorang-sorang. Maksud aku control gelak la, orang ramai time tu kat luar. Dorang pandang-pandang je aku. Pelik gaknye tengok aku gelak sorang-sorang lagi-lagi lepas ambik darah, suke pulak ye. Sampai sekarang bile aku teringat balik confirm aku gelak sorang-sorang. Gelak ok, bukan senyum.haha..Ai, Nurse A..Ko memang ganas!
Hari ke-4 aku pegi lg ambik darah. Masuk-masuk je bilik tempat ambik darah, belom ambik darah lagi aku dah seriau. Ape taknye terpandang Nurse A sebatang kara kat dalam bilik tu. Dalam hati “Alamak, abisla aku..sah-sah die yang ambik darah ni..adoii”.Ape yang di jangka memang berlaku. Masa 1st die ambik darah tu aku tengok die main tarik tali dengan jarum kat lengan kiri aku. Tapi darah idak gak keluo. Siap adjust jarum ketepi ketengah, darah takut jugak nak keluo. Last-last die tarik keluo & ganti dengan jarum laen pergi lengan sebelah kanan aku pulak. Kali ni darah keluo, tapi sikit sangat. Die cam serba-salah & cam nak cucuk lagi. Tapi tak sampai hati agaknya lepas ape yang die buat kat aku tadi.huhu..
Hari ke-5 merupakan hari last aku ambik darah. YahooOOoo! Kali ni Nurse C pulak ambik darah. Die ok je bagi aku. Nurse A ade duduk sebelah tengok je. Die mesti tau aku pergi kat Nurse C sebab fobia die cucuk. Lantak p la, janji lengan aku selamat.haha..Memang la ramai cakap ambik darah tak le sakit mane, tapi kalo nak tau sakit atau tak masa ambik darah tu sebenarnye bergantung kepada Nurse A,B, atau C yang ambik darah kite tu. Lupe pulak, keputusan “dengue serology” aku negative. So, bukan kena denggi tapi campak yang pertama kali aku kena mak cakap masa umur 3 tahun. Sekarang 23 tahun. Harap-harapnye pasni jangan la kena lagi. Wa tak sanggup!!!!!!!!! Sekian! Bubye…=)

2 comments:

Unknown said...

Salam hihi lah demam rupanya adik sorg nih dh okla ya...amacam muka selamat x hihi..oklah jg diri ya..xtau nk cakap apa skrg nih...=)

anak seorang muslim said...

hehe..comel la citer ni..ihiks( tersenyum sambil bace) sori erk lawat tanpa salam.. tgok kat meaberry nye blog, ade blg kamu.. 2 yang sesaja lawat tuh..heheh..