Monday, May 18, 2009

23 Tahun

Alhamdulillah hari ni genap 23 tahun umur aku. Diam tak diam dah 23 tahun berpijak di muka bumi Allah ni. Di umur 23 tahun jugak la aku bakal genggam segulung ijazah yang aku tak jangka pun. Di umur 23 tahun jugak aku kenal erti hidup yang sebenarnya. Dan di umur 23 tahun jugak la aku kenal sape kawan dan sape lawan. Mungkin pada tarikh 18/05 tahun ni bukan semuanya gembira belaka, ada gembira dan ada duka. Biasala, hidup tanpa dugaan tak kan mematangkan kite. Di kesempatan ni aku nak ucapkan berbanyak terima kasih pada mak aku NORMAH BT ESHA yang sangat bersusah payah melahirkan, membesarkan dan melayan kerenah yang telah aku lakukan sepanjang 23 tahun ni. Terima kasih jugak pada abah aku kerana tanpa dia jugak siapa la aku. Sebelum post ni di tulis lagi, aku dah pun mengucap terima kasih kat mak. Bukan untuk membangga diri ataupun geybang sana sini, tapi untuk tunjukkan keikhlasan aku dan betapa aku sayang mak aku. Banyak sangat pergorbanan dia yang tak mampu aku bayar dengan wang ringgit mahupun harta benda. Moga Allah yang membalasnya. Amin!
Ingat lagi mak cite saat-saat dia lahirkan aku. Kepada yang tak tau, aku anak ke-4 sebenarnya. Yang sulung abang aku. Tapi Allah lebih sayangkan dia dan dia meninggal dunia masa di dalam perut mak aku lagi. Dah cukup bulan dan cukup sifat. Kalau panjang umur arwah, dah 26 tahun umur dia. Mungkin aku ada kawan nak bergaduh tak pun berkongsi masalah. Tapi takpe, aku redha dan mak abah aku pun redha. Yg ke-2 & ke-3 gugur dan yang ke-4 adalah aku, Alhamdulillah. Untuk dapatkan aku pun bukan mudah seperti yang di jangka. Terlalu banyak dugaan yang mak abah aku lalui sebelum & selepas aku di lahirkan. Mak kata, time nak lahirkan aku dah terlebih due date sebenar. Masa sampai hospital ipoh, doctor kate anak dalam kandungan dah nak lemas dan kena cepat bersalin. Oleh sebab tu, mak aku terpaksa bersalin secara pembedahan dan bukan secara normal. Mak kate masa bersalin yg 1st ari tu iaitu abang aku secara normal. Mak ade tunjuk parut pembedahan tu, sampai sekarang ade lagi parut tu. Yang lainnye, dulu bukan bedah melintang cam sekarang. Tapi menegak dan mak kate sangat susah nak duduk. Adeh! Tak boleh bayang derita yang mak tanggung.huhu..
Ok sambung balik, masa pembedahan tengah di jalankan mak kate abah cakap doctor suruh pilih samada nak ibu atau anak. Tapi abah kata pilih ibu. Doctor cakap lagi yang mak mungkin tak boleh mengandung lagi atas sebab-sebab tertentu yang panjang berjela untuk di taip kat sini. Abah redha demi keselamatan mak. Bukan tak boleh mengandung lagi, tapi sangat membahayakan nyawa mak aku. Takpe la tak beradik, asalkan mak ade.huhu..Lepas pembedahan, Alhamdulillah dua-dua selamat. Lepas je bersalinkan aku, mak di tempatkan di wad ICU. Runtuh sebenar hati aku time dengar mak cite. Mak kate banyak darah tumpah masa nak lahirkan aku. Hospital pulak tak cukup bekalan darah time tu. So, bersusah payah atok aku yang sekarang dah arwah derma darah untuk mak. Mungkin Allah nak bagi aku rasa belaian seorang ibu dan syukur Alhamdulillah mak selamat. Oleh sebab mak tak boleh mengandung lagi lepas lahirkan aku, itu yang sekarang aku dapat title ‘anak tunggal’. Agak sedih sebab tak dapat merasa ade adik beradik, tapi sekali lagi aku redha. Redha atas ketentuanNYA. Sekarang aku la harapan dorang dan InsyaAllah aku akan jadi yang terbaik sebaik mungkin untuk dorang. Besar tanggungjawab aku sebenar yang ramai tak tau. Baru-baru ni satu dugaan besar datang dalam hidup aku. Lepas aku pikir-pikir, memang takde jodoh antara kami. Terlalu banyak rintangan dan dugaan yang datang. Dia dengan masalah dia dan aku dengan masalah aku. Family dia perlukan dia dan family aku perlukan aku. Andaikata bersama macam-macam masalah yang akan berlaku. Takpe, aku redha sekali lagi. Tumpuan aku sekarang adalah ‘cita-cita’, sesuai dengan umur aku sekarang yang perlu kejar cita-cita dan kumpul harta untuk diri sendiri dan orang lain InsyaAllah. Panjang lagi perjalanan yang aku kena lalui dan pasal jodoh ni aku tak nak pikir lagi. Ade jodoh ade la kan. Bukan bunyi kecewa ke ape, tapi biarla yang sekarang berlalu pergi tanpa tinggal saki baki yang boleh mengundang duka di suatu hari nanti. Ayat tak boleh blah kan. Korang boleh nak gelak ke hape. Yang pasti ini betol-betol luahan dari hati okeyh! Dia call tepat pukul 12 tengah malam tadi wish besday aku. Walau macam mane pun yang ktorang rase, tapi untuk bersama tu memang tak akan la. Sume sebab orang-orang di sekeliling yang tak memahami perasaan dan hati orang lain. Arghhhh, biarkan.... Buat masa ni takde lagi cinta insan dalam jiwa & hati aku..=( So, sila rujuk post 'Bubye' untuk mendapatkan maklumat dan borang okeyh!hehe..
Thanks kepada yang wish besday aku melalui ape jua cara sekali pun. Thanks dengan doa dan harapan yang korang lontarkan. InsyaAllah aku ingat sampai bile-bile. Yang campak hadiah 1,2 tu terima kasih banyak-banyak. Tahun depan rajin-rajin la campak lagi ye. Yang tak pernah campak tu aku tunggu tau.haha..Takde la, doa dari korang pun dah cukup untuk aku. Harta benda tak kekal pun kan. Eceh! Ok la, malas nak cite panjang lebar. Kang orang kate bace novel pulak kan.hehe..Doakan aku sukses dalam hidup ok. Jumpe lagi di post akan datang..Bubye!=)

16 comments:

eyena amir said...

hepi besday lagi skali u ko..terharu aku bc cite ko...xpe..y penting kite tabah mengharungi semua dugaan y Allah bg..n y pasti, setiap apa y berlaku pasti ad rahmatnye kan...

fadzlan said...

huhuhu..huaa...cedih siot sejarah ko..lg sedih dari sejarah sekolah menengah dulu..pe pon epy birthday geng..huhu..btol ckp eyena tuh..smua tu ade hikmahnyer..sabo je la yer..yg penting skng ko ade geng2 mcm kitorg ni kan..espclly aku la..hahaha..fren forever from fadzlan..wahh byknyer huruf F..lalala

Nur Mazni said...

sila jgn sedey...apa pun..hepy besday...masing2 ada masalah sendiri...kt akan balik n cuba mengubati hati ko yg lara tersebut...chewah..hehe..

silent reader said...

it is the right time 4 u to move forward, onward and upward.apis can make it!!

Quc@i said...

ucapan selamat hari tue yg ke 23 jer dpat aku ucap kan,...hahahhaa

aPiz said...

huhu..
thanks eyena,fadzlan,maznie,k.yana & kucai!

amirkacak said...

oh cmtu rupanya kisah hidup ko..sedih la aku baca tpi tak menitis pun airmata.hak2..sabar la.btw sori la lambat wish,aku bukan tak ingat,tapi serius aku sibuk tak ingat dunia.3 hari ni aku tido brapa jam ja.

so,hepi birthday yg ke 23
semoga pjg umur
dimurahkan rezeki
bye!

aPiz said...

siot je ko!
jgn bazirkan weii..
baek simpan air mata ko tu & kuarkan bile agak-agak rindu kt mesia okeyh..hak3 kembali!hehe..

Thanks eh wish di kala bz..lmbt xpe,jnji xlupe.haha..ko pn sm,belaja rajin2..bersusah2 dulu bersenang2 akan dtg..nnti aku da keje aku belanja ko ok..bubye!

anis said...

epi besday gak..=)

smga success in ur life n jgn cdey2..be cool okeyh..hehe

Unknown said...

Salam..maaf apiz..lmbt akak buka..ingt xnk update dh...akak x msg dh 18/05 arituh sbb dh terawal plak wish 17hb hihi...Jadi..kalau wish nnt pjg plak...apapun smg Apiz dn keluarga sentiasa diberkati Allah..sedih bc citer apiz..bykkan bersabr ya..lpas ni dh keje...hrp2 blh lbih bsama mak abah.lain2 hal xpe kemudian..ok..maaf tgh bz jgk pulun psm huhu..take care lil' bro..:-)

iSmAiL sAllEh said...

SelamAt hari jai apih....sory la bukan aku lupa trikh hari jadi ko tapi aku telupa berapakah hari bulan skarang...(sesungguhnya aku bercakap benar)

semoga ko panjang umo dan dimurahkan rezeki.....

semoga cepat dapat keje n dapat membelanja aku..hahahahah....

ni anak manja mak nie..lol

eMMi aZLiN said...

happy belated bufday apizz..semoge dengan umur yang makin meningkat akan mematangkan ko..sorry lambat wish coz aku pon baru jek online ari ni..banyak bende yang nak disettle..
soal jodoh,ko xperlu risau..Allah dah menciptakan manusia berpasangan..cuma kita perlu berusaha untuk mencari pasangan tersebut&kecepatan masa kita berjumpa jodoh tersebut..(aku pon xtau la ko paham ke xayat aku ni)..

InGkLate said...

hurm.. walaupon da dgr n kali nie bace.. still lg terase sedih ngan cerita ko..huhu.. xpe2 sume tu ketentuanNya.. ade hikmah d sebalik semua tu.. Wish u best of luck..

aPiz said...

TERIMA KASIH sume!
asek wish je..borink r..x borink ke haa??huhu
adiah mane??adiah..mane..mane?haha

k.e.r.i. said...

selamat hari tua yang ke 23.

anak seorang muslim said...

ramai yang sayang awak erk :-)..tabah btul ble cakap pasal jodoh..tkpe.. ade bende yang kite kene biar masa yang tentukan..rindu pulak kat seseorang bile baca entri kamu nih..ape pe pun.. sume bende kite kene sertakan dengan niat tau.. heheh.. ade gak saya petua kalau nak sukses.. cube amalkan baca 41 surah alfatihah antara solat sunat subuh ngan solat subuh, then mohon haat..insyalah 40 hari buat dimakbulkn Allah samada kat dunia atau akhirat..