Monday, May 11, 2009

::. Bubye .:::

Hari ni 11/5/2009 hari terakhir aku duduk melaka ni. Nak balik perak dah pun lepas hampir 4 tahun belajo kat UTeM ni ambik kejuruteraan pembuatan yang agak best ni. Kenape best??macam-macam yang aku belajo. Cume terseksa dengan report-report je la pun. Ok stop pasal tu. Tengah hari kang lepas je ambik report berjilid & submit kat orang-orang yang berkaitan, pulang la aku ke teluk intan, perak tercinta. Tak tau la pasni mane rezeki aku terarah. Perancangan keje ape tu memang ade. Tapi masih di peringkat bincang-bincang dan pikir-pikir. Yela, ade rezeki ade la kan. Janji kite usaha dan pastu tawakal jela...

Sebelum nak balik perak ni, macam-macam la yang mak aku kirim..orang ni pesan..orang tu suruh. 9/5/09 hari tu sempat la merempit (yela orang takde kete) jap pegi klebang nak beli belacan, cencalok, gula melaka & keychain2. Haa, jangan gelak okeyh! Sepanjang aku duduk melaka ni memang tak pernah beli & bawak balik bende-bende tu selain keychain yang berjuta-juta aku beli & sedekah kat sedara mara semua. Perjalanan pegi pantai klebang memang memeritkan. Macam nak terbakor kulit tangan & muka. Tapi takpe aku gagahkan jugak tak mau orang kempunan mahupun kecewa. Pasni memang tak datang la melaka dah. Paling awal pun bulan 10 nanti time konvokesyen.

Aku tak tau la kenape orang cakap belacan melaka sedap. Ape yang sedap sangat teman idak le tau. Rase sama je semua belacan dari negeri mane pun. Maybe yang masak memasak ni tau la kot kan. Takpe, ikut kan jela hajat dan permintaan orang. Lagi 1 aku anak yang baek okeyh! Untung sape mak-mak yang dapat anak cam aku ni. Kepada mak-mak mertua di luar sane, ape lagi. Kalo ade anak-anak yang ade criteria seperti cun (itu wajib), berbudi bahasa, pemalu (bukan tergedik-gedik), bertudung dan paling penting die aku tak reject bole la isi borang permohonan. Tidak tak payah la ye susah-susah buang masa dan tenaga je. Sila amik kat amir ye makcik-makcik semua. Tapi die duduk jauh sikit la kt matahari terbit sane. Ape nak buat die nak jugak jadi PA saye kan. Ok amir, komisyennye ko nak sorang kan?Ececece..gatai!hehe


Sambung balik ke topik yang asal tadi. Masa on da way dari klebang lepas shoping sakan, ternampak la orang dok ramai-ramai beratur kat tepi jalan. Macam sesak la kat situ, di tambah pulak jalan yang agak sempit. Sempat la aku ngan kawan aku stop jap terhegeh-hegeh nak rase "coconut shake" yang macam hot sangat tu. Dekat sejam jugak tercongok kat situ menunggu kawan aku tu beratur beli. Pastu ktorang pun teruskan perjalanan ke masjid selat melaka menikmati coconut shake tu kat sane & solat asar sekali. Sedap siot coconut shake tu. 1st time kot aku rase dan teringin pun sebab nampak cam sedap sangat dan ramai sanggup beratur nak beli kan. Untuk pengetahuan semua aku bukan peminat kelapa atau semua sumber darinye. Tapi haritu aku try jugak la sebab nampak cam sedap ramai no nak beli. Kawan aku cite die bubuh air kelapa, isi kelapa, aiskrim wall vanilla dan air gula dan harge RM1.80 je pun. Berbaloi!

Lepas legakan tekak kami pn solat kt masjid selat melaka ni. Tenang & khusyuk sungguh. 2nd time la masuk kali ni. Ate, dah masjid tepi laut dan angin sepoi-sepoi bahase. Tapi time tu bukan sepoi-sepoi lagi, kepala pun rase nak terbang. Korang bayangkan la sendiri eh. Hehe..Sempat la berposing-posing ambik guna kamera hanset. Pas tu singgah kt Stadthuys jap beli keychain dalam 5,6 ratus ringgit dalam mimpi jela. Pastu ape lagi, PULANG ke rumah dan mandi-mandi dan rilexxxxxxxxx!Sekian..


Kat bawah ni aku letak gambo-gambo berkaitan dengan cerite aku kat atas..Bubye!



ni la ghope keadaan kedai yang x seberape

beratur sume abang, kakak, cik adik, pakcik makcik

jeng..jeng..jeng..ghope 'coconut shake'

-masjid selat melaka- moh ler singgah!

terkenang orang yang jauh di mata, dekat ni hati..lalalala

6 comments:

Unknown said...

Salam..dh habis blajo kt melaka ye..tahniah..moga2 dpt keje kt perak..jauhnya PA hihi..kirim salam kt PA ya nnt kalau ada calon akak suh isi borg...:-)..tc apiz.Selamat menempuh ms depan yg cemerlang InsyaAllah.

aPiz said...

Thanks k.mira..InsyaAllah..PA ek??saye mmg suke amik PA jauh2..bru senang berkeje..xde gaduh-gaduh..haha..gud luck kt akak jgk!

eMMi aZLiN said...

selamat pulang ke tanah air..huhuhu..n congrate coz dh berjaya melepasi sumenyer dgn susah payah, penat lelah..(aku jek ngah menunggu mase nk ikot jejak ko,menghabeskan degree ni..)..gud luck bro!

~ShahirAhAsHIm~ said...

huhu mmg glamer Giler coconut shake tu~tp sbb jauh n ramai orng,makanyer adalh sekali du ajer ak ,merasa air tu spnjng duk melaka~huhubravo sbb akhirnya ko pn dpt gak rasa..heheh

aPiz said...

emmi - ko ingt aku belajo kt jepun ke smpai ucap 'selamat pulang ke tanah air' ha?UK je ok..master nnti aku g jepun.haha..ape pn gud luck kt ko jgk!

Sha - huh..ko pn tau ek?sedap kn..jom g mlake ko blnje 1 coconut shake buat aku..lalalala

anis said...

peh..tetibe teringin nk rase coconut shake 2..sedap sgt ker???huk3