Sunday, April 24, 2011

|aku terima nikahnya|

SAH..SAH!!!

18/5/2011 ni genap 25 TAHUN!!!
mereka mengatakan 'muda' lagi...ade juga sebuk mengatakan 'tua' dah kot....!
saye tak kesah..seriously saye TAK KESAH!!
umur sekadar nombor...tak perlu tergopoh-gapah untuk bernikah..opss!
alang-alang dah tersasul sebut pasal '[N][I][K][A][H]', jom kita baca ape saye nak mengarut pada post kali ini..tarik nafas dalam-dalam..tahan dalam kiraan 8 dan hembus..hah!!

saye tak paham...saye tak paham & saye sungguh-sungguh tak paham!!!
usia meningkat je 'mereka-mereka' sebuk bercerita pasal nak nikah la atau dalam bahasa 'pasar'nya KAHWIN!!why...why...why???
'mereka-mereka' yang di sebelah pihak laen pulak sebuk bertanya bila mahu bernikah..why..why..why???adakah mereka kekeringan idea?atau mungkin mereka merasakan nikah itu perkara biase?atau dengan lebih tepat lagi sebuk jaga tepi kain orang?MAAF mungkin kasar bunyi di pendengaran anda-anda..terlajak perahu boleh di undur, terlajak taip apa susah boleh 'backspace'..huh!

Kepada yang nak bernikah sangat tu..saye nak tanye sikit...boleh?

[1] Jika anda lelaki, sejauh mana anda bersedia untuk mengimamkan keluarga anda kelak?Bila sebut nikah suka ya amat..di suruh jadi imam bertolo-tolo (kau la jadi..kau la jadi) bak kate orang perak..pasti malu bukan??

[2] Di suruh volunteer membaca DOA tak kira di mana pun, tak berani nak angkat tangan. Cer kalo di tanya 'siapa yang mahu bernikah?', laju tangan mencanak ke atas..kasihan bukan?

[3] Sejauh mana anda mampu untuk memberi nafkah zahir kepada keluarga anda kelak?mereka mungkin menjawap "aku cikgu la brader, no hal la semua tu"..tapi ingat!!sejauh mana anda ikhlas dalam pekerjaan anda & keberkatan gaji yang anda dapat dari kerjaya anda..susah bukan?

[4] Diri sendiri tak terjaga ada HATI nak jaga anak orang..setuju!!!ramai mereka-mereka yang segak, tampan & bergaya ketika berdepan dengan 'kekasih hati'..itu di hadapan..di belakang masyaAllah awat serabai sangat..tak kan bini anda merangkap 'kuli' anda selepas berkahwin kelak..pelik bukan?

hurmm, banyak lagi sebenarnya nak share apa yang saya nampak dari mereka-mereka (bukan bermakna saye cukup sempurna..banyak juga lompang a.k.a lubang di sana-sini yang perlu di tampung a.k.a di tampal oleh saya)..next time la sambung ye..hehe!tak payah la dengar & tengok orang nak kahwin 'anda' pun sebuk tergopoh-gapah nak kahwin..bawak bertenang...bawak bertenang!!cer sabo..cer sabo~
kadang-kadang kasihan dengan mereka-mereka..bak lagu nasyid rabbani "cari-cari-cari lah pasangan hidup betul-betul oh kawan, bahgia berseri rumah tangga aman harmoni..cari-cari-carilah..."

p/s - oleh itu marilah kita muhasabah diri..tingkatkan 'prestasi' kurangkan 'kontroversi'..yeahh!Dehearty - Permata yang Dicari kebelakangan ini..sehingga berjumpa lagi!

have Faith~


7 comments:

finaz said...

saye suke pendapat anda!haha..x yah kate laki, pompuan pon same jea..kn la redi btol dr segi zahir n batin..

RiNa said...

yezza...very good points here.. n mcm ade unsur2 smash gitu...;) byk yg perlu dipelajari & diketahui sbl memulakan alam rumahtangga.. nikah bkn sekadar melafazkan "Aku terima nikahnya....". it's about responsibility,being a leader, manager n so on...byk lg yg x tersebut.me myself..sdg cuba utk memantapkan diri mnjadi isteri yg lbh baik utk mencari keberkatan n keredhaanNYA dlm melayari bahtera rumahtangga.amin

InGkLate said...

ya btol..
kene bersedia dari byk aspek.. sabo ja la..

Fazil Hamid said...

masa sihat sebelum sakit..
masa lapang sebelum sempit..
hehehe...
masa muda sebelum tua..

Mama Iman said...

ko tulis ke benda ni Peace? hmmm... cam tak cayer je.... hahahha

nUrulsHIera93 said...

saye suke post anda..
bnyk isi yg bguna..
hEe~

Cik Nurul Idayu said...

18 mei??befday same dgn kawn saya~